maanantai 9. huhtikuuta 2018

Pohjalta pienikin ponnistaa


Seuraavaksi hieman lähtötilannetta ja myös omia ajatuksiani nykytilanteestani...
Olen ajautunut sijoittamisen pariin ikään kuin vahingossa. Aiemmin kerroin, että olen elänyt myös sellaista elämää, että olen tuhlannut kaikki tilille ilmestyneet varat ja käyttänyt myös luottokortteja shoppailuun. Nautin shoppailusta ja sain rahan törsäämisestä mielihyvää. Nyt tämä asetelma on kääntynyt päälaelleen ja nautin siitä että raha on tilillä tai sijoitussalkussa ja mielihyvää saan siitä, että huomaan taloudellisten tavoitteiden tulleen täytetyksi ja varallisuuden kasvavan. Tällä hetkellä olen innostunut myös eräänlaisesta ”köyhäilystä”, downsiftaamisesta ja oman kulutuksen kriittisestä tarkastelusta. Tähän olen saanut innostuksen puolisoltani, jolle kulutuskriittisyys on ollut elämäntapana jo pidempään. Tästä olen hänelle kiitollinen, vaikka se aluksi aiheuttikin hämmennystä. Tämä on myös yksi parisuhteen ristiriita. Koen, että rahan yksi tehtävä on mahdollistaa erilaisia kokemuksia ja tuottaa myös mielihyvää. Liiallinen senttien laskeminen ei ole hyväksi, jos taustalla elämä jää elämättä.  

Tällä hetkellä varallisuuteni koostuu pääasiassa kahdesta sijoitusasunnosta. Kummatkin asunnot olen hankkinut ensin omaksi kodiksi ja myöhemmin niistä on tullut sijoitusasuntoja. Velkaa on kummastakin asunnosta, toisesta n.50% ja toisesta 83%. Tarkemmin katsottuna luvut ovat

Sijoitusasunto 1 Arvo 125000e, velka 63000e, omistus 62000e

Sijoitusasunto 2 Arvo 205000e, velka 171000e, omistus 34000e

Lisäksi minulla on kaksi erilaista rahastoa:

S-pankin rohkea jonka arvo tällä hetkellä 2613e

Op-Maailma jonka arvo tällä hetkellä 345e

Osakesalkkuni on arvoltaan 3353e ja sisältää Harviaa, Nokian Renkaita, Nokiaa, Oriolaa ja Nordeaa.

Lisäksi minulla on S-osuuskuntien osuuksia 13kpl eli 1300e edestä.

Säästötilillä minulla on rahaa tällä hetkellä 1700e ja käyttötilillä 500e, josta tosin on menossa lähiaikoina 400e lasku. (eli yhteensä 1800e)

Lisäksi minulla on auto ja siihen liittyvä laina. Autoon kohdistuvaa lainaa on tällä hetkellä n. 19000e ja auton arvo on tällä hetkellä n. 31000e.

Yhteensä minulla olisi siis omaisuutta 105411e ilman autoa ja auton kanssa 117411e. Tähän osaan ei siis kohdistu velkaa. Koko omaisuuteni on 370411e ja siihen kohdistuvaa velkaa 253000e. Vaikka siis omistusmäärä tuntuu isolta, on siinä omaa pääomaa vähänlaisesti. Autoa en yleensä laske omistukseksi sen kovan arvonlaskun takia, mutta otin sen nyt tässä huomioon. Tulevaisuudessa jätän sen kuitenkin laskelmien ulkopuolelle, samoin kuin siihen kohdistuvan velan.

Tämän vuoden osinkoja en ole vielä laskenut eikä niitä ole s-osuuksista vielä tiedossakaan. Tilanteessani onnellinen olen siihen, ettei minulla ole ylimääräisiä lainoja esim. luottokorttivelkaa tai pikavippejä. Se osaltaan kertoo taloudellisesta tasapainosta. Yllä on siis se lähtöasetelma josta lähden ponnistamaan kohti taloudellista (ja samalla myös henkistä) vaurastumista.

3 kommenttia:

  1. Näköjään olet keskittynyt asuntosijoittamiseen, mutta testannut myös hieman rahastosäästämistä. S-omistajana joskus katselin heidän rahastojaan ja totesin, että eivät ole kovin kummoisia. S-säästörahasto Rohkean tiedot näkee täältä:
    https://www.s-pankki.fi/fi/saastaminen-ja-sijoittaminen/rahastot/s-saastorahasto-rohkea/

    Se on siis rahasto, joka sijoittaa muihin rahastoihin. Siellä on kaksi S&P 500 -rahastoa sekä vielä jokin yleisempi Yhdysvallat-rahasto, jotka siis sisältävät käytännössä ihan samat asiat. Lisäksi pakettiin kuuluu Maailma-rahasto, joka myöskin sisältää 50% Yhdysvaltoja. Minusta on kummallista, että rahasto sijoittaa samaan kohteeseen niin monella eri sijoitustuotteella. Joka tapauksessa rahaston kulut on 1,15% vuodessa ja paino on vahvasti Yhdysvalloissa. Jos taas katsoo Nordnetin ETF-kuukausisäästöä, niin sieltä löytyy nuo täysin samat rahastot paljon pienemmillä kuluilla.

    https://www.nordnet.fi/palvelut-ja-tuotteet/sijoitukset/etf.html#kketf

    Esim. S&P 500 -rahaston kulut on 0,07% vuodessa. Myös koko maailmaan sijoittavan rahaston kulut Nordnetissä on 0,20%. Jos et aio rahastosijoittamista sen kummemmin harjoittaa, niin eipä tuolla ole väliä, mutta jos taas aiot kasvattaa rahastosijoituksien määrää, niin pitkässä juoksussa ero S-rahastoon voi olla hyvinkin merkittävä.

    VastaaPoista
  2. Kiitos paljon kommentistasi! Tosiaan osakkeiden ja rahastojen parissa olen vasta aloittelija. S-pankin rahastoon olenkin ohjannut bonukset ja silloin tällöin pientä ylijäämärahaa. Op:ltä otin nyt myös indeksirahaston toisen rahaston rinnalle. Kiitos siis vinkeistä, jos alan innostumaan enemmänkin noista rahastoista :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Itse olen nyt kolme vuotta tehnyt suoria osakesijoituksia. Aluksi meni oikein hyvin, mutta nyt pidemmän ajan kuluttua vaikuttaa siltä, että ihan pelkillä indeksirahastoilla olisi kyllä tullut paremmat tuotot. Taidanpa siis siirtää fokukseni rahastoihin. Siihen puuhaan Nordnet lienee paras, johtuen kaupankäyntikuluttomasta ETF-kuukausisäästöstä ja Nordnetin omista täysin kuluttomista Superrahastoista.

      Poista

Syy hiljaisuuteen

Hei pitkästä pitkästä aikaa! On kulunut pitkä aika siitä kun olen viimeksi päivittänyt blogia tai saati lukenut muiden päivityksiä. Viime ...