lauantai 7. heinäkuuta 2018

NYT KAIPAAN APUA!

Nyt kaipaan kipeästi apua. Mielipiteitä, erityisesti omakohtaisia kokemuksia ja näkemyksiä. Olen tätä käsitellyt jo aiemmin blogissa otsikolla lainakatto tai jotain. Eli siis...
Olemme ehkä löytäneet talon josta olemme oikeasti kiinnostuneet. Minun osuuteni talosta olisi 180k. Tästä hinnasta olen suunnitellut maksavani itse 20k ja ottavani pankin ostotakauksen. Tedän, ettei käsiraha kata ihan 15% mutta toivon pankin olevan joustava etenkin kun toisesta sijoitusasunnostani vapautuu keväällä vakuutta n.10k edestä. (Mielenkiintoista on, että vapautuminen johtuu pankin mukaan siitä, ettei ko.asuntoa voida käyttää tällä hetkellä vakuutena koska asuntoon kohdistuvassa lainassa on meneillään lyhennysvapaa). 
Kysymys kuuluukin, onkohan minulla pienintäkään realistista mahdollisuutta saada haluamaani lainaa? Epäröintini perustuu siihen että minulla on lainaa ihan hirveästi jo ennestään eli sijoitusasuntoihin yhteensä noin 230k ja autoon 17k. Sijoitusasuntojen vuokratulot kattavat nämä lainojen hoitomenot, autoa sen sijaan maksan kuukausittain n. 420e. Uuden lainan saamisen myötä kokonaislainani nousisivat yhteensä hieman yli 400k. Kuulin että jossain pankeissa vuokratuloja ei katsota tuloiksi mikä on ihan hullua! Toisaalta taas luin että lainaa on riskimäärä kun se ylittää viisi kertaa vuositulot. Omat tuloni ovat tänä vuonna 90-100k luokkaa joten tuolla lainamäärällä ei kuitenkaan oltaisi vielä lähellä tuota riskirajaa. Sitten vaan parisen vuotta rauhallisesta lainanmaksua että saisi määrää alaspäin. Oletteko olleet vastaavassa tilanteessa ja miten pankki on suhtautunut lainan ottamiseen?

3 kommenttia:

  1. Kysymykseesihän osaa vastata vain pankki (lainat ovat aina neuvottelukysymys, johon vaikuttaa kokonaisuus).

    Paljonko sinun kokonaisvarallisuuden määrä tuolloin olisi? Eli jos velkaa sinulla olisi yli 400.000 euroa, niin paljonko sinulle olisi omaa pääomaa tuossa varallisuudessa kiinni. Minulla on sijoituksissa velkaa -359301 (lainaa pankista ja yhtiölainaa), omaa pääomaa minulla on sijoituksissa +684436 e. Velkavipuni on kohtuullinen 34 %. Minun henkinen velkamäärän raja, ihan maksimi euromäärä on 400.000 (vaikka minulla olisi omaa pääomaa melkeinpä kuinka paljon vaan) ja velkavivun määrä ihan maksimi 40 %. Silloin vielä nukun yöni hyvin.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kirjoitin varallisuus-kohdan auki alemmas. Sinulla on kyllä hyvä oman pääoman määrä! Toivon että pääsisin itsekin tuohon ennen kuin vietän viiskymppisiä (eli 15v. päästä) :)

      Poista
  2. Hei, tämän varallisuus-kohdan unohdinkin kirjoittaa auki. Eli kokonaisvarallisuus olisi tällöin noin 530k luokkaa eli omaa rahaa 130k kun autoa ei huomioida. Lainoitusaste olisi siis noin 75%, tosin lainatkin lyhenisivät noin 28k vuodessa eli saisin sitä aika nopeaakin nostettua.

    VastaaPoista

Syy hiljaisuuteen

Hei pitkästä pitkästä aikaa! On kulunut pitkä aika siitä kun olen viimeksi päivittänyt blogia tai saati lukenut muiden päivityksiä. Viime ...