perjantai 17. elokuuta 2018

Mokat ja haasteet


Pysähdyin miettimään elämää ja rahankäyttöä eri vaiheissa.  Opiskeluaikoina olin säästäväinen ja käytin rahaa todella vähän. Silloin sainkin ostettua ensimmäisen oman autoni ilman velkaa säästöilläni ja maksoin autosta kymppitonnin verran. Jo silloin arvostin hyvää ja kunnollista autoa. Yksi haasteeni onkin se, että käytän autoon liikaa rahaa. Tarvitsen työssäni jonkin verran autoa ja lisäksi muuta ajoa tulee vuoden aikana välillä runsaastikin niin, että kilometrejä kertyy noin 25 000 vuodessa. Toivoisinkin että tulevaisuudessa oppisin olemaan auton suhteen tyytyväisempi vähään. Välillä yritän kyllä perustella itselleni että koska teen niin paljon töitä olen oikeutettu myös tuhlaamaan autoon. Toisaalta se onkin aikalailla ainoa ylellisyys mun elämässä mihin rahaa kulutan. Mutta vähemmälläkin pärjäisin. No, se siitä.

 

Valmistuttuani vietin villiä sinkkuelämää ja jotenkin holtiton rahankäyttö on syystä tai toisesta liittynyt minulla aina sinkkuuteen. Sitä vain on ehkä sosiaalisempi ja liikkuvaisempi sinkkuna. Varattuna sitten nauttii kotona olosta eikä ehkä koe samalla tavalla olevan tarvetta lähteä ”ulkoilemaan”. Sen huomaa myös pankkitilillä.

Pahin rahaan liittyvä ”moka” oli kun ajattelin lähteä mukaan erääseen rakennushankkeeseen, josta ihan viime hetkellä jänistin. Siinä otin takkiini noin kymppitonnin verran muun muassa sopimusten perumiseen liittyvinä kuluina. Toisaalta mihinkään muuhun päätökseen en ole toisaalta ollut yhtä tyytyväinen. Päätöksen rahallinen vaikutus oli lopulta pieni ja maksoin sen ilomielin vaikka se taloudellisesti vähän kirpaisikin.

 

Aina minulla ei siis ole mennyt taloudellisesti näin ”hyvin”. Riippuen toki siitä kuka sen määrittelee kellä menee taloudellisesti hyvin, mutta itse ainakin koen että tällä hetkellä minulla menee taloudellisesti hyvin, saa toki olla eri mieltä J Vielä reilu vuosi takaperin minun tilini osoittivat puhdasta nollaa ja luottokortit lauloivat. Minulla oli pari vuotta aiemmin, parisuhteen päättymisen seurauksena iskostunut ajatus että haluan olla itsekseni. Kun olin ostanut itselleni ihanan ja upean kodin, ajattelin etten tarvitse rahaa enää mihinkään vaan voin käyttää sen itseeni ja niihin asioihin jotka tuntuvat hyvältä. Juuri tässä kohtaa paljastuu siis ajatus siitä, että ostan rahalla hyvänolon tunnetta. Vuoden vaihteessa heräsin kunnolla tajuamaan että miksi ihmeessä reilunkokoisista tuloistani ei jää mitään säästöön ja ehkä joku päivä olisi ihana tuon rinnalla olevan miehenkin kanssa ostaa yhteinen koti. Melkein kaikki säästöni (poislukien toki sijoitusasunnot) olen siis kerännyt tämän vuoden aikana.  Blogini postauksesta https://voikonainenymmartaarahasta.blogspot.com/2018/04/vuosi-2017-pakettiin-ja-jarkytys.html piti käydä itsekin katsomassa että vuonna 2017 olin ostanut osakkeita 2100 eurolla. Sen jälkeen kaikki rahasto- ja osakehankinnat olen tehnyt tänä vuonna.

 

Voinkin sanoa, että kyllä harmittaa etten ole tajunnut aloittaa säästämistä ja sijoittamista jo paljon aiemmin! Jos olen nyt kahdeksan kuukauden aikana säästänyt tilille, rahastoihin ja osakkeisiin rahaa yhteensä 15000e, mikä tilanne olisikaan jos olisin tajunnut toimia samallalailla kaikki nämä vuodet. Se onkin talouteni suurin moka, oma ymmärtämättömyys ja ehkä jopa tyhmyys!

 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Syy hiljaisuuteen

Hei pitkästä pitkästä aikaa! On kulunut pitkä aika siitä kun olen viimeksi päivittänyt blogia tai saati lukenut muiden päivityksiä. Viime ...