torstai 15. marraskuuta 2018

Taas pankissa!


Tällä viikolla kävin vaihteeksi pankissa. Alun perin menin tapaamaan asioitani hoitavaa ”pankin tätiä” verkkopankkiini liittyvissä asioissa, mutta tuli samalla käsiteltyä raha-asioitani muutenkin. Koska meillä on nyt valmiina lainalupaus talon 400k euron lainalle, olin hieman huolissani onko minulla mahdollisuuksia toteuttaa laatimaani sijoitussuunnitelmaa (siitä voit lukea: https://voikonainenymmartaarahasta.blogspot.com/2018/06/tavoitteet-suuremmassa-mittakaavassa.html) eli toisinsanoen onko minulla millaiset mahdollisuudet jatkossa saada sijoittamiseen tarkoitettua lainaa. Ihana pankin täti totesi että esimerkiksi kolmen vuoden päästä irtoaa ihan kivasti 150k euron sijoitusasuntolaina 10k euron käsirahalla. Näin ollen sijoitussuunnitelmastani poiketen voisinkin toimia jo vuoden etuajassa seuraavan sijoitusasunnon hankinnan kanssa, jipii!

En tiedä miten pankin täti ajatteli kiertää pakollisen 15% omarahoitusosuuden, tosin siinä vaiheessa minulla on aika hyvin vapaata takausta muissa asunnoissa. En kuitenkaan ajatellut ihan noin kallista sijoituslainaa tarvita, vaan seuraava asunto voisi olla noin 110k euron luokkaa ja omarahoitus 30% luokkaa, tällöin vastikkeen jälkeen vuokrasta jäisi vielä joku satanen ehkä käteenkin. Mutta nämä tosiaan ovat toteutumassa 2-3 vuoden päästä, mutta positiivista nähdä että oma sijoitussuunnitelma on ihan realistinen toteuttaa ja on siis vielä voimissaan.

3 kommenttia:

  1. Huippua että suunnitelmasi osoittautuivat realistisiksi! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Niinpä! Antaa hyvin lisämotivaatiota hommaan! Toisaalta kun tietää olevansa etuajassa, on myös varata hieman höllentääkin kunhan ei ihan lähde lapasesta :)

      Poista
  2. Minulla kävi pankissa kolme vuotta niin että sain suullisesti keskustelussa lainalupauksen (oli suurempi kuin olin olettanut). No sitten järjestelin asioita hiukan etukäteen ja rupesin aikaistamaan seuraavaa sijoitusta. Sitten kun menin noin kuukauden päästä samojen laskelmien (sama hanke suuruus, samat tulot ja menot) kanssa pankkiin neuvottelemaan pankkiin, niin lainapääoma oli jälleen muuttunut pienemmäksi. Minua tuo tilanne hämmensi. Jos olisi ollut koko ajan sama linja niin en olisi tehnyt turhaa työtä.

    VastaaPoista

Syy hiljaisuuteen

Hei pitkästä pitkästä aikaa! On kulunut pitkä aika siitä kun olen viimeksi päivittänyt blogia tai saati lukenut muiden päivityksiä. Viime ...